Een boekbespreking in groep 5… hoe doe je dat?
Stap 1
In
de komende week ga je op zoek naar een leuk boek. Een boek wat past bij jouw
niveau, of iets hoger. Dit boek kan van school zijn, van thuis of van de
bibliotheek.
Je
neemt het boek mee naar school en laat het aan juf Suzanne zien. Zij zegt dan
of het een goed boek is voor de boekbespreking en of je de enige bent met dat
boek. Alle boekbesprekingen zijn op
dinsdag 16 en woensdag 17 mei.
Stap 2
In
de klas hoor je wanneer jij je boekbespreking moet houden. Zet dit thuis ook op
de agenda! Ondertussen ben jij bezig om je boek te lezen, misschien wel een
paar keer! Je gaat je boekbespreking in een groepje van ongeveer 4 kinderen
houden. Deze kinderen letten op een aantal punten (zie beoordeling boekbespreking
groep 5).
Stap 3
Dan
ga je kijken of je iets over het boek kunt vertellen. Tijdens de boekenbeurt
moet je vertellen:
-
wat
de titel is van het boek
-
wie
de schrijver en de tekenaar is van het boek (niet vergeten!) Het moet een
Nederlandse schrijver zijn, omdat we het in de projectweek van Nederland
houden. Probeer ook te kijken of de schrijver meerdere boeken heeft geschreven.
-
waar
het boek over gaat, een samenvatting dus (vertel ook wie de hoofdpersonen zijn,
dan is de samenvatting makkelijk te snappen)
-
wat
voor soort boek is het (spannend, grappig, geschiedenis, enz.)
-
waarom
je het boek hebt gekozen
-
wat
je vond van het boek
Het
verschil met vorig jaar is dat we nu echt willen horen wie de
schrijver/tekenaar is en wat je mening is over het boek/waarom je het hebt
gekozen. Hiervoor krijg je ook punten, dus probeer ook iets meer en iets leuks
te vertellen over bijv. de tekenaar en schrijver.
Stap 4
Dit
ga je een paar keer oefenen, zodat je het bijna uit je hoofd kunt. Je mag niet
je hele tekst voor je houden tijdens de boekbespreking, hooguit een blad met
trefwoorden/spiekbriefje.
In
groep 5 willen we graag dat je boekbespreking ong. 7 min. duurt. Oefen dit ook
thuis met een klok. Let dan op of je toeschouwers het kunnen horen, dus oefen
luid en duidelijk! En bedenk dat je sneller praat als je zenuwachtig bent… dus
oefen errrrrug langgggzaaaaam.
Het
is niet de bedoeling dat je een powerpoint presentatie maakt, omdat we de
boekenbeurt in kleine groepjes tegelijk gaan houden.
Stap 5
Je kiest
een deel van de bladzijde uit die je leuk, spannend of eng vindt (kort stukje).
Dit ga je voorlezen tijdens je boekbespreking. Je oefent die bladzijde een paar
keer (je hoeft die bladzijde niet uit je hoofd te leren!). Vertel ervoor even
waar in het verhaal ‘we erin komen.’
Heb
je nog vragen? Stel ze gerust aan mij! Veel succes, juf Suzanne
Beoordeling
boekbespreking groep 5
Naam:
Boektitel:
Voordracht
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde
punten
|
opmerkingen
|
Goede
zinnen
|
1
punt
|
||
Moeilijke
woorden worden goed uitgelegd.
|
1
punt
|
||
Spreekt
woorden duidelijk uit.
|
1
punt
|
||
Praat
hard.
|
1
punt
|
||
Praat
niet te snel.
|
1
punt
|
||
Kent
het uit het hoofd, kijkt weinig op het spiekblaadje.
|
1
punt
|
||
Staat
rustig voor het groepje.
|
1
punt
|
||
Kijkt
het groepje rond.
|
1
punt
|
||
Vertelt
het op een leuke manier.
|
1
punt
|
||
Beweegt
niet te veel.
|
1
punt
|
Inhoud
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde
punten
|
opmerkingen
|
Goede
samenvatting.
|
4
punten
|
||
Wat
is de titel en hoe heet de schrijver.
|
1
punt
|
||
Wie
zijn de hoofdpersonen.
|
1
punt
|
||
Waarom
is dit boek gekozen.
|
1
punt
|
||
Duurt
het ongeveer 7 minuten.
|
1
punt
|
||
Het
is duidelijk waar het boek over gaat.
|
1
punt
|
||
Zijn
er meerdere boeken van deze schrijver
|
1
punt
|
---------------------------------------------------------------
Planning spreekbeurten groep 5 2017-2018
Wanneer?
|
Wie?
|
Waarover?
|
|
1.
|
|||
Hoe
maak ik mijn spreekbeurt?
Stap 1
Bedenk waar je je
spreekbeurt over gaat houden. Dit kan iets zijn waar je veel van weet, wat je
interessant vindt of waar veel informatie over is.
Stap 2
Zoek informatie
over het onderwerp in boeken, internet of mensen die er veel vanaf weten.
Stap 3
Bedenk welke
informatie je allemaal wilt vertellen. Maak er een verhaal van dat de hele klas
kan begrijpen, wat langer is dan 5 minuten en korter dan een kwartier.
Stap 4
Maak hoofdstukken:
Hoofdstuk 1:
waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?
Hoofdstuk 2:
informatie
Hoofdstuk 3:
informatie
… net zoveel
hoofdstukken als je wilt.
Het laatste wat je
zegt is: ‘dit was mijn spreekbeurt, hebben jullie nog vragen?’
Op die vragen moet
je zo goed mogelijk antwoord geven.
Gebruik je eigen
woorden, die kun je ook beter onthouden. Schrijf niets over van boeken. Als er
moeilijke woorden in je spreekbeurt voorkomen (die de klas niet snapt) dan moet
je die even uitleggen.
Stap 5
Zoek plaatjes of
andere dingen die je kunt laten zien. De plaatjes mag je uitprinten en
ophangen, je mag ze ook op de computer laten zien en dan met een usb-stick
meenemen. Ook mag je een powerpoint maken, (hier krijg je geen extra punten
voor). Wel krijg je extra punten als je op een manier iets laat zien.
Je mag ook een
filmpje laten zien over je onderwerp, maar dan niet langer dan 5 minuten.
Stap 6
Leer de tekst uit
je hoofd.
Dit kun je doen
door alleen de belangrijkste woorden op te schrijven en daar dan over te
vertellen. Je mag alleen die woorden voor je hebben tijdens de spreekbeurt, dus
niet al je informatie! Dit controleer ik ook!
Stap 7
Leer ook om
rustig, duidelijk en hard genoeg te praten. De kinderen achteraan moeten het
ook goed kunnen horen. Oefen dit ook thuis!
Ik ben erg
benieuwd naar jullie spreekbeurt!
Veel succes met
voorbereiden,
Beoordeling
spreekbeurt
Voordracht
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde
punten
|
opmerkingen
|
Stijl,
zinsbouw, taalgebruik
|
4
punten
|
||
Articulatie,
volume
|
4
punten
|
||
Klas
inkijken
|
4
punten
|
||
Uit
het hoofd
|
4
punten
|
||
Tempo
|
4
punten
|
||
: 2=
|
Inhoud
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde
punten
|
opmerkingen
|
Onderwerpkeuze
|
2
punten
|
||
Voorbereiding
|
2
punten
|
||
Hoofdstukkenindeling
|
4
punten
|
||
Bord/plaatjes/
powerpoint
|
4
punten
|
||
Lengte/inhoud
|
6
punten
|
||
Was
er iets te leren?
|
2
punten
|
||
: 2=
|
0
– 5 = o
5
½ -6 ½
= v
7
- 8 ½ = rv
9
– 10 = g